ÎNTREABĂ SPECIALISTUL

Minerale importante în nutriția juniorului

Când alcătuiești meniul prichindelului tău trebuie să ții cont ca acesta să fie cât mai diversificat și să includă toți nutrienții, inclusiv minerale. Dar ce sunt mineralele și care sunt cele mai importante pentru sănătatea copilului?

Ce sunt mineralele?

Mineralele sau sărurile minerale sunt o parte indispensabilă a unei diete echilibrate deoarece sprijină dezvoltarea corectă a corpului. Ele aparțin grupului de nutrienți cu moleculă mică - micronutrienții – grup care include vitaminele și sărurile minerale. Au un rol foarte important în realizarea în condiții optime a proceselor metabolice. Cele mai importante și cunoscute săruri minerale sunt: fierul, calciul, sodiul, potasiul, fosforul, magneziul, zincul, iodul.

Mineralele nu pot fi create de către organismul propriu, deci trebuie procurate prin alimentație. Nu au valoare calorică, deci nu produc energie și sunt necesare în cantități mici în scopul îndeplinirii unor funcții fundamentale în procesele vitale din organism.

Bebelușul le primește împreună cu laptele mamei sau formulele de lapte pentru sugari sau juniori și, după diversificare sunt adăugate și prin mesele complementare introduse în dietă în stadiul adecvat de dezvoltare a copilului.

În mod normal, într-o dietă echilibrată și diversificată, aportul de minerale și vitamine este corespunzător recomandărilor ghidurilor pediatrice.

Ce minerale sunt importante în dieta copiilor

Calciul

Calciul este cel mai abundent mineral din organism (cca 2% din greutatea corporală), fiind un component esențial al structurii osoase, extrem de important în special în perioada copilăriei și adolescenței în care acumularea de calciu este mare. Fixarea calciului în oase este determinată de aportul de calciu și vitamină D.

Rolurile calciului în organism sunt numeroase:

  • în metabolismul osos, contribuie la mineralizarea scheletului;
  • în dezvoltarea corectă a dinților;
  • în procesul de coagulare sanguină și în buna funcționare a inimii;
  • în stimularea contracției musculare;
  • în buna funcționare a sistemului nervos;
  • în activarea unor enzime care intervin în digestie (ex: lipaza pancreatică);
  • împreună cu fosfolipidele reglează permeabilitatea membranelor celulelor și preluarea nutrienților în celule.

 

Necesarul zilnic de calciu este de 280 mg pentru 7-11 luni și 450 mg pentru 1-3 ani. *

Cea mai bună sursă de calciu este reprezentată de lapte (inclusiv formulele de lapte) și produse lactate. Un pahar de lapte de 200 ml conține jumătate din cantitatea de calciu necesară unui junior. Calciul se mai găsește și în legume cu frunze verzi, leguminoase, semințe, nuci sau în sardinele consumate cu tot cu oase.

Carența de calciu și vitamină D duce la instalarea rahitismului, o boală care lasă sechele ce nu se vor vindeca toată viața (deformări osoase).

 

Fierul

Fierul este un constituent al hemoglobinei și mioglobinei. De asemenea, intră în componența mai multor enzime implicate în metabolismul celular și, împreună cu zincul, fierul este un element important în procesele de apărare antimicrobiană; de aceea, un aport normal, crește rezistența la infecții.

Necesarul zilnic de fier este de 7 g pe zi pentru sugari și 8 g pe zi pentru juniorii de 1-3 ani.*

Fierul se găsește în carne și produse din carne, ficat, ou, pește și fructe de mare, dar și în legume precum fasole, linte și mazăre, spanac, fructe uscate (smochine, curmale, fructe de pădure uscate).

O dietă care nu conține fier suficient provoacă anemie, o boală frecventă în rândul copiilor mici.

Pentru bebeluși și juniori este necesară suplimentarea cu fier, de aceea formulele de lapte sunt îmbogățite cu fier, astfel încât două porții de formulă de lapte Milumil cu PreciNutri aduc mai mult de jumătate din necesarul zilnic de fier al juniorului tău.

Alături de calciu și fier, sodiul, potasiul, fosforul, zincul, iodul sunt săruri minerale care îndeplinesc roluri importante în organism și este esențial să le asiguri prezența în meniul celor mici. Aceste minerale se găsesc în cantități recomandate și bine dozate în formulele de lapte, astfel încât, cu cele două porții de lapte consumate zilnic ai garanția că puiul tău se va dezvolta și va crește sănătos.

*conform EFSA, 2019 - Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară

Laptele matern este cea mai bună hrană pentru copilul tău. Se recomandă alăptarea exclusivă cu lapte matern pentru sugarii cu vârstă de până la 6 luni. Produsul se utilizează numai la indicația medicului sau asistentului medical și numai după instruirea mamei privind utilizarea produsului.

Doina Voican

Dr. Diana Voican, Medic Medicină

Generală-Pediatrie, Nutriție și Nutriție Pediatrică

189 vizualizări
0
BEBELINE

Ai nevoie de sfaturi sau informaţii personalizate despre nutriţia și dezvoltarea copilului tău sau despre produsele Milupa? Trimite-ne un mesaj, iar specialiștii noștri îţi vor răspunde!

Descoperă AICI o multitudine de răspunsuri detaliate legate de subiectele care te-ar putea interesa sau contactează-ne direct:

sună la
0800 864 587
Mesaj